
Alldeles nyligen uppdaterades listan över invasiva arter i Sverige. En växt som redan sedan tidigare finns med på listan är parkslide och dess underart jätteslide. Just ett bestånd med jätteslide växer längs en av våra grusvägar, nämligen den som går mot Hakarps Uddebo. Hur beståndet kom dit kan vi bara gissa, men där står det i alla fall. Som markägare har man ensvar för dessa växter, och med beståndets placering längs både dike och åker samt i närheten av ett naturreservat, beslöt vi oss för att anlita hjälp för att utrota det. Företaget Arboflora kommer att dyka upp ett par höstar framöver, strax innan första frosten, och behandla med bekämpningsmedlet glyfosat. Och jo, vi har alla dispenser och tillstånd som krävs.


För att göra bekämpningen mer kraftfull och något enklare la vi en förmiddag i slutet på mars på att bränna ner alla gamla stänglar. Räddningstjänst och Arboflora var informerade, men när vi hörde hur det knallade varje gång en stängel brändes hål på skojade vi och sa att vi nog skulle kontaktat även polisen. Det lät närmast som pistolskott!









